sedasyonla diş tedavisi

Sedasyon Nedir?

Sedasyon, hastaya damar yoluyla verilen ilaçlar sayesinde elde edilen kontrollü bir yarı uyku halidir. Diş hekimliği tedavilerinde yüksek dozda endişeli hastalar, zihinsel engelli çocuk ve yetişkin hastalar, çok sayıda çürüğe sahip vakalar, diş hekimi koltuğunda uzun süren işlemler içeren tedaviler ve küçük çocukların bu tedaviler sırasında gelişen ani hareketleri veya lokal anesteziden korkmaları nedeniyle işlemler istenilen rahatlıkta yapılamamaktadır. Bu durumda çocuk veya yetişkin fark etmeksizin hem hasta hem de hekim için tedavi oldukça zor bir hal almaktadır. Bu ve bunun gibi durumlarda eğer hastanın tedavisi lokal anestezi ile sağlanamazsa, sedasyonla tedavi seçeneği düşünülebilir.

Sedasyon, bir uzman tarafından kullanılan bazı ilaçlarla hastanın bilinci açıkken oluşturulan derin uyku halidir. Bu uyku haline rağmen hasta hekimden aldığı komutları yerine getirebilir, hekim ile diyalog kurabilir ve işlem sırasında monitörize edilerek nabzı ve tansiyonu takip edilebilir.
Sedasyon sayesinde hasta ağız boşluğunda gerçekleşen işlemleri, bunların sebep olduğu ağrıyı, işlem sırasında meydana gelebilecek ses ve görüntüleri hatırlamayacağından psikolojik olarak da daha rahat bir tedavi süreci geçirmektedir ve bu durum ilerleyen seanslara, tedavi sürecine bağlı kalmasını kolaylaştıracaktır.

Sedasyon Nasıl Uygulanır?

Öncelikle hastadan tedavi öncesinde aç olması beklenmektedir.
Bir uzman tarafından damar yolu açılarak uygulanan ilaçla sağlanan uyku hali, İşlemin sonuna doğru verilen ilaç kesildiğinde sona ermekte ve hastanın uyanması sağlanmaktadır. Tedavisi biten hastaların sedasyon sona erdiğinde uyanmaları oldukça kısa sürede gerçekleşir ve kendine gelen hasta yaklaşık 30 dakika sonra evine gitmeye hazır hale gelir.

Hangi Diş Tedavileri Sedasyon ile Yapılır?

Sedasyon ile diş çekimi, dolgu tedavisi, kanal tedavisi, implant gibi çeşitli diş tedavileri yapılabilmektedir. Fakat yine de hangi anestezi şeklinin hastaya daha uygun olacağını yapılacak işlemin türü, süresi, hastanın fiziksel ve psikolojik durumu belirlemektedir.

Sedasyon mu, Anestezi mi?

Hem hasta hem hekim adına büyük riskler taşımasa da diş klinikleri ve tedavileri birçok hastada gerginliğe sebep olabilmektedir. Bu klasik ve artık kronik bir hale gelen diş hekimi korkusunu yaşayan,
dişçi koltuğundan çekinen çocuk, yaşlı, mental retarde (zihinsel gerilik), ya da sadece ağrısız bir tedavi geçirmek isteyen hastalarda tedavileri kolaylaştırmanın sedasyon ve genel anestezi gibi yolları bulunmaktadır. Sedasyonun yetersiz kaldığı durumlarda en ideal çözüm, genel anestezi (narkoz) uygulamaktır. Genel anestezi (narkoz) ise derin bir uyku halidir. Sedasyonun tersine hastada bilinç tamamen kapalıdır; bu nedenle söylenenleri duyamaz, verilen komutları yerine getiremez. Bu yöntem hastanın kendi güvenliği adına hareketsiz kalması gerekten durumlarda, ya da sedasyon uygulanamayacak özel vakalarda rahatlıkla kullanılabilir.
Hastanın sağlığı ve sorunsuz tedavi olması adına hangisinin uygun olacağı ise hekim ve hastanın ortak olarak alması gereken bir karardır.

Sedasyon veya Genel Anestezi Tehlikeli Midir?

Sedasyon ve genel anestezi klinikteki birçok işlemde rutin olarak sıklıkla kullanılmaktadır. Gerekli önlemler alındığı takdirde sedasyon veya genel anestezi hastalar için herhangi bir risk oluşturmamaktadır. Sedasyon sırasında hasta solunumu, nabzı gibi birçok fizyolojik gösterge normal seyrinde devam etmektedir.

Sedasyon Kimlere Uygulanabilir?

Sedasyon, belli bir yaşın üstündeki çocuklar da dahil olmak üzere diş tedavilerinin ağrıya sebep olabilecek süreçlerinden muaf olmak isteyen herkese uygulanabilir. Tedavi öncesi uygulanan anestezi işlemlerinde hastaların isteği, sağlık durumları, tedavinin içeriği ve süresi, hekimin onayı ile beraber değerlendirilerek, hasta için risk oluşturmayan her durumda sedasyon uygulanabilmektedir.

Sedasyon ile Yapılan Tedaviler Tek Seansta Biter mi?

Sedasyon ile yapılan diş tedavilerinin en büyük avantajlarından biri tek seferde çok sayıda dişin tedavisinin tamamlanabilmesidir.

Sedasyonun Avantajları Nelerdir?

•  Hasta açısından rahat bir ortam yaratması ile sedasyon uygulaması, korku hissini azaltarak anksiyeteyi ortadan kaldırır.
  •  Ağrı eşiğini yükseltir, böylece tedavi sırasında/sonrasında hissedilen ağrıyı en aza indirger.
  •  Hatanın bir ağrı ya da irkilme durumunda bilinçsizce yerine getirdiği istenmeyen reflekslerinin önlenmesi ile hekim açısından son derece rahat bir çalışma ortamı sağlar.
  • Korku ve paniğe meyilli çocukların belleklerinde derin izler bırakabilecek acı hissini ve böylece daha sonra diş tedavilerine karşı duyabileceği önyargıyı engeller.
  • Yüksek tansiyon ve kalp hastalığına sahip olunması durumlarında diş tedavisi süreciyle gelişen ağrıların hastalar tarafından daha rahat tolere edilebilmesini sağlar.